Voertuig tuning met ABS kunststof. Ervaar meer over het materiaal en hoe u ABS kunt slijpen, lijmen en vormen.
Een kunststof zoals ABS is erg populair bij autotuning en voor de productie van individuele carrosseriedelen, vooral vanwege de vele mogelijkheden die het biedt om zelfs complexe contouren en vormen aan te kunnen nemen. Vanwege de relatief eenvoudige bewerking of vervorming, die door elke redelijk technisch begaafde persoon kan worden uitgevoerd, zijn de kunststoffen de eerste keuze voor de carrosseriestyling van uw voertuig.
Graag lichten we de tuning kunststof ABS nader aan u toe en laten we u de verwerkingsmogelijkheden van ABS zien, zodat ook u binnenkort uw eigen side skirts, bumpers, achterdiffusors of spoilers voor uw voertuig kunt produceren.
Er zijn veel aanhangers, maar net zo veel tegenstanders van kunststof in de tuning-scene. Men hoort steeds dat kunststof niet op een auto kan komen.
Het laatste moet worden verteld dat vrijwel geen enkele voertuigcarrosserie het zonder kunststof kan, omdat bumpers van in serie geproduceerde voertuigen al tientallen jaren van ABS zijn gemaakt. Zelfs afgewerkte bodykits, voorspoilers of achterspoilers, zijn meestal gemaakt van hoogwaardige, slagvaste ABS-kunststof, willen ze op de weg worden goedgekeurd. Er bestaan ook goedkope versies van GRP (glasvezel -kunststof-composiet), maar deze hebben meestal geen ABE (algemene explotatievergunning) en zijn ook lang niet zo robuust als de hoogwaardigere carrosseriedelen van ABS.
Kunststoffen bij het tunen van voertuigen hebben verschillende voordelen ten opzichte van carrosseriedelen. Aan de ene kant zijn ze aanzienlijk lichter dan metaal, wat vooral interessant zou moeten zijn voor diegenen die de hoogst mogelijke vermogen-gewichtsverhouding willen bereiken. ABS is ook veel gemakkelijker te vormen en te verwerken dan metaal, omdat ABS door thermovormen, oftewel de inwerking van warmte, in bijna elke denkbare vorm kan worden gebracht zonder dat het gelast of gelegeerd hoeft te worden. Een andere cruciale factor is dat kunststoffen niet roesten.
Indien een voertuig voor het wegverkeer zal worden ingeschreven en niet alleen op de Nordschleife of een ander racecircuit zal worden gebruikt, moeten de gebruikte materialen worden goedgekeurd overeenkomstig met het StVZO (Regelgeving voor wegverkeersvergunningen). Indien dit niet het geval is, is het ergste wat kan gebeuren dat het voertuig, dat met veel toewijding met de hand is bewerkt, niet wordt aanvaard en de gebruiksvergunning wordt ingetrokken.
Zo mogen carrosserie-onderdelen geen scherpe randen hebben die weggebruikers kunnen verwonden. Dit geldt met name ook voor het splintergedrag van de gebruikte materialen. ABS kunststoffen voldoen aan de eisen inzake splintergedrag en zijn derhalve geschikt voor toelating in het wegverkeer.
ABS is een uiterst robuuste en slagvaste kunststof, die dus niet bij de minste stoot breekt. Zogenaamde parkeerschokken, die bij metalen carrosseriedelen meestal resulteren in een lelijke deuk, leiden bij ABS meestal niet of nauwelijks tot lakschaden. Een ander voordeel van kunststoffen bij het tunen van voertuigen.
Zeer weinig mensen zullen hele platen kunststof op het voertuig lijmen, en daarom is de verwerkbaarheid van kunststofonderdelen een zeer belangrijk criterium in de tuningwereld. ABS kan worden bewerkt met zeer eenvoudig gereedschap zoals een handzaag, een decoupeerzaag, een frees, een dremel©, of alle andere houtbewerkingsgereedschappen, en dat zonder lasvaardigheden of ervaring in metaalbouw. ABS is ook uitstekend te lijmen of te lakken (later meer hierover) en kan thermogevormd worden bij temperaturen tussen XX°C en XX°C..
Zoals reeds vermeld, is ABS zeer eenvoudig te verwerken. Eenvoudige gereedschappen voor houtbewerking, zoals conventionele zagen of freesmachines, zijn voldoende om de kunststof te snijden. ABS kan ook worden gesneden met een CO2-laser of worden geroteerd. Zelfs gaten boren met een eenvoudige accuboormachine en een boor voor metaal zijn geen probleem.
Fijnere bewerkingsstappen kunnen worden uitgevoerd met metalen pijlen of schuurpapier, zodat u zonder veel kennis carrosseriedelen voor uw voertuig kunt produceren die tot op de tiende van een millimeter nauwkeurig zijn.
Ook het verlijmen van ABS is mogelijk met de geschikte kunststoflijmen, zoals onze Ruderer L530.
Het warm vormen van ABS, bijvoorbeeld het vouwen of buigen van stralen, kan even goed onder invloed van warmte worden uitgevoerd als het dieptrekken van afgewerkte ABS kunststofonderdelen met behulp van warmte en vacuüm.
Iedereen die de moeite neemt om zijn voertuig te tunen en individuele carrosseriedelen van ABS kunststof te maken, zal zeker niet tevreden zijn met onderdelen in de kunststofkleur. In 99,9% van de gevallen is het wenselijk dat de zelfgemaakte tuning-onderdelen van de bodykit ook in de voertuigkleur worden gespoten. Bij ABS is dit echter geen probleem, omdat deze kunststof heel gemakkelijk overgelakt kan worden.
Om een echt slijtvaste lak te krijgen die vergelijkbaar is met de krasvaste lak van een nieuwe auto, raden we aan om eerst de kunststof oppervlakken grondig te reinigen voor het lakken en ten tweede om vooraf een kunststof-hechtmiddel te gebruiken.
U kunt onze ABS kunststofplaten voor uw voertuig tuning hier kopen.
Wij kunnen ook onderdelen uit ABS precies volgens uw specificaties frezen. Alle Informatie over onze freesdienst vindt u op de infopagina van onze shop.