S-Polybond – het nieuwe merk van S-Polytec

S-Polybond – het nieuwe merk van S-Polytec

Na een lange tijd zijn we eindelijk klaar. Ons eigen merk voor lijmen - S-Polybond - gaat in de onlineshop. De weg erheen was interessant, maar deels ook moeizaam.

We hebben lange tijd concepten gepland en bedacht, herzien en soms overboord gegooid omdat we erachter moesten komen dat er vaak een paar stappen nodig zijn voordat er met iets nieuws kan worden begonnen.

Het doel om eigen lijmen te ontwikkelen en deze onder uw eigen naam te verkopen, is niet zo eenvoudig als het lijkt.

Er was een eigen merk nodig

Het op de markt brengen van je eigen merk vergt veel onderzoek, want de merknaam mag natuurlijk niet al in gebruik zijn en deze moet ook passen bij het geplande productportfolio.

Als er eenmaal een merknaam is gevonden, wilt men zich uiteindelijk beschermen tegen gebruik door andere bedrijven. De sleutel tot succes is patent en daarom hebben we een patent aangevraagd voor S-Polybond als woordmerk bij het Duitse Merken- en patentenbureau. Dat was in december 2017.

Maar een merknaam alleen is niet genoeg. Er moet een logo worden ontwikkeld. Na enkele schetsen die door onze marketingafdeling werden uitgetekend, kon ook relatief snel het juiste logo worden gemaakt.

Ontwikkeling van kleefstoffen - meer dan een scheikundeset

Tegelijkertijd begon de ontwikkeling van de geplande lijmen. Het doel is om voor elke toepassing en elke kunststof de perfecte lijm te kunnen bieden om ons productassortiment compleet te maken, vooral voor het commerciële gebruik en de verwerking van onze kunststofplaten.

De eerste lijm die we nu ook in onze online shop kunnen aanbieden is een speciale lijm die is ontwikkeld met behulp van het koudlasproces voor het verlijmen van ABS, ASA/ABS, ABS/PMMA aan elkaar en aan vele andere kunststoffen.

Het is echter niet voldoende om een ​​merk te patenteren, een geschikt logo te ontwerpen en een goede lijm te ontwikkelen. Om lijmen te kunnen verkopen, moeten ze worden gevuld en geëtiketteerd in geschikte verkoopverpakkingen.

De zoektocht naar de perfecte doseerfles voor ons ABSprofi met een vulhoeveelheid van 100ml werd, dankzij veel tijd met behulp van zoekmachines en enkele telefoontjes met fabrikanten, vrij snel gevonden en uitvoerige tests op compatibiliteit, dosering en dichtheid van de doseerfles met applicatienaald waren positief.

Alleen het etiket ontbreekt

U denkt misschien dat het voldoende is om aan te geven wat er in de fles zit, hoe u deze moet gebruiken en misschien ook wat de capaciteit is. Maar verre van dat.

Als u een product wilt verkopen, heeft u een Global Trade Item Number nodig - afgekort GTIN - dat vroeger bekend stond onder de naam EAN en een product nauwkeurig identificeert op fabrikant, product en vulhoeveelheid. Deze worden in voldoende formaat op het etiket geplakt samen met de barcode die bij de kassa's kan worden afgelezen.

Wil je echter een kleefstof verkopen, dan moet het etiket een aantal specifieke informatie bevatten. Vooral de gevarenpictogrammen, signaalwoorden en gevaren- en veiligheidsinstructies. De fabrikant moet ook worden genoemd met een contactoptie. Nog een paar details die vereist zijn, vereisen ruimte op het label.

Als men bedenkt dat een klein flesje maar een beperkte ruimte biedt voor een etiket, kun je al snel in de problemen komen bij het ontwerpen ervan. Maar de CLP-verordening vereist de informatie, dus we moeten ervoor buigen en natuurlijk vinden we het ook logisch, tenslotte zijn lijmen niet helemaal onschadelijk als ze verkeerd worden gebruikt, vooral in kinderhanden.

Het wordt echter echt moeilijk als de lijm niet alleen in Duitsland en Duitstalige landen wordt verkocht. Omdat voor elk doelland waarin de lijm beschikbaar moet zijn, de signaalwoorden en de veiligheids- en gevarenwaarschuwingen in de betreffende taal beschikbaar moeten zijn.

Ook dat hebben we opgelost en zijn erg trots op onze eerste speciallijm ABSprofi, die in de nabije toekomst zullen worden gevolgd door verschillende andere lijmen voor gerichte toepassingen. Daarnaast gaan we via ons eigen merk ook hulpmiddelen en tools op het gebied van lijmen en siliconen aanbieden. In ons leveringsprogramma hebben we al een kwalitatief hoogstaand en stabiel applicatiepistool voor standaard siliconen patronen, dat binnen enkele dagen ook zijn weg naar de shop vindt.

Conclusie:

Het duurde een half jaar, maar we wilden alles goed doen en een goed ontworpen product op de markt brengen. Veel struikelblokken die vooraf niet helemaal duidelijk waren, moesten zorgvuldig uit de weg worden geruimd. Toch is het nu eindelijk zover en beetje bij beetje zullen de producten via onze onlineshop worden aangeboden.

Deel het artikel

Categorie Klebstoffe