Kunststoffen zijn onderhevig aan marktprijsschommelingen. Prijsstijgingen zijn niet ongewoon. In ons blogartikel vertellen wij u hoe u hierop kunt reageren.
De markt voor kunststoffen is onderhevig aan voortdurende schommelingen en derhalve zijn voortdurende prijsstijgingen voor de aankoop van grondstoffen, halffabrikaten of afgewerkte kunststofonderdelen de laatste tijd niet ongewoon geweest.
Zijn de kunststofprijzen ook voor u geëxplodeerd en moet u nu 600 - 800 € per ton meer betalen dan drie maanden geleden? Dan bent u hier aan het juiste adres, want wij zullen u de mogelijkheden laten zien hoe u dit kunt tegengaan.
Gemiddeld is de materiaalinput voor thermovormen ruwweg 50%. Daarom is de materiaalprijs een belangrijke factor bij de prijsbepaling. De thermovormer heeft gewoonlijk een rendement van ongeveer 5% op hun omzet. Dit betekent dat een prijsstijging van de gebruikte kunststoffen met slechts 10% tot een winstderving zou leiden. Om deze reden mogen thermovormer prijsstijgingen niet zomaar aanvaarden of zelfs volledig negeren.
Dit is waar tegenmaatregelen nodig zijn.
In principe hebben we het over een driehoeksverhouding. U als loonverwerker, uw kunststofleverancier (extrudeur) en last but not least uw klant. Ja, alle drie worden in eerste instantie getroffen door de prijsstijging. En alle drie zitten ze in de keten met elkaar. Eerst de kunststofleverancier, dan u en na u uw klant.
U ontvangt de aankondiging van de prijsverhoging van uw leverancier.
Wat doe je eerst? Vraag u af of de prijsstijging gerechtvaardigd is en of het bedrag van de prijsstijging in overeenstemming is met de markt? Hier moet u uit uw comfortzone treden en een aanvraag sturen naar verschillende potentiële leveranciers om de aanbiedingen te vergelijken. Prijsstijgingen zijn niet altijd afhankelijk van de markt, en in sommige gevallen kan het zinvol zijn om van leverancier te veranderen.
Veel fabrikanten hebben speciale contracten, speciale oriëntaties en technische machines die verschillen. De outputsnelheden van extruders alleen kunnen tussen 400 en 2000 kg per uur liggen. Dit zijn enorme verschillen en dat heeft uiteindelijk ook invloed op de prijs per kilo. Probeer in uw aanvraag de omvang van de gehele bestelling of de jaarlijkse hoeveelheid te beschrijven om u of de bestelling nog aantrekkelijker te maken wanneer u ernaar vraagt. Zo komt het niet zelden voor dat de inkoopprijzen ineens lager blijken te zijn dan voor de prijsaankondiging.
Geef prijsverhogingen op een begrijpelijke manier door aan uw klanten
Laten we aannemen dat uw vragen aan de leveranciers een uniform beeld opleveren en dat het materiaal daadwerkelijk aanzienlijk duurder is geworden. Dan is het nu uiterlijk nodig om op de prijsstijging te reageren door ook de prijzen van uw klanten te verhogen.
Velen vinden het moeilijk om klanten aan te spreken om prijzen aan te passen. Zelfs de klant accepteert meestal niet zomaar een hogere prijs voor dezelfde goederen en zal uw prijzen in twijfel trekken. Maar dat zou voor u geen probleem moeten zijn. U heeft de prijsverhogingen immers vooraf gecontroleerd en terecht bevonden, waardoor de prijs van uw concurrenten ook zal stijgen. Zodat u met een gerust hart uw prijzen kunt verhogen.
Wat als de klant een aanbod van uw concurrent heeft dat lager is dan uw prijs?
U hoeft niet de goedkoopste leverancier te zijn! Deze veronderstelling is een absolute vergissing!!! Enerzijds zou uitgerekend u in staat moeten zijn te beoordelen of het prijsverschil zo groot is dat de klant daadwerkelijk van leverancier zou veranderen. Maar het is niet alleen de prijs die een klant blijvend bindt. Goede service, uitgebreid advies, snelle levertijden en last but not least, een constant hoge kwaliteit kunnen voor uw klant ook redenen zijn om de hogere prijs te aanvaarden. Presenteer aan de klant de voordelen die u biedt en die deze extra prijs rechtvaardigen. Als u altijd TOP-kwaliteit en op tijd hebt geleverd, heeft u hier zeker niets te vrezen.